(Text in Norwegian below)
Why
Europe should build its own social platform for news;if
news is dying, who will safeguard democracy?; how
did the news go ‘fake’? When the media went social.
These has been some of the articles that Hossein Derakhshan has been
writing at The Guardian and other international media.
Hossein
Derakhshan is an Iranian-Canadian writer, who
has been defining, commissioned by the Council
of Europe, on
the theory and practice of what is known as ‘fake news’ together
with Claire Wardle.
In
2010, Iran’s Mashregh News reported that the ‘counterrevolutionary
blogger” had been sentenced to more than 19 years in jail for
“conspiring with hostile governments, spreading propaganda against
the Islamic system, spreading propaganda in favor of
counterrevolutionary groups, blasphemy, and creating and managing
obscene websites.1
After
six years in prison he was pardoned by Iran’s supreme leader,
Ayatollah Ali Khamenei. No reason was given for the pardon.
As
Wired magazine reported, Mr. Derakhshan “figured out a way to
combine Unicode and Blogger.com’s free tools to handle Persian
characters.” This technical advance, Wired said, meant that
“suddenly, blogging in Persian was as simple as it is in English.”
Considered
a major influence in introducing the blogging concept to Iran, he was
a research fellow at Harvard Kennedy School’s Shorenstein Center
and is currently a research associate at the MIT Media Lab. His
current research is focused on the future of journalism and also on
the theory and socio-political implications of digital and social
media. His writings have appeared in The New York Times, The
Guardian, MIT Technology Review, Wired, Libération, Die Zeit, and
Corriere Della Sera.
In
Bergen, under the Piksel19 festival program, he will be giving a
lecture about how the challenge awaiting journalism in the years to
come is to reinvent itself around something other than news, whilst
resisting the seduction of propaganda and entertainment. He thinks
that post-news journalism will revolve around drama. This means
journalists should make various experiments inspired by older
artistic forms such as literature, theatre, cinema, photography and
even music and dance. Innovation in journalism should not only be
about business models or technology, it should be also about
radically new cultural forms and representation formats.
Hossein Derakhshan will be in Bergen invited by the Piksel Festival, giving a lecture on Friday 22nd of November at the Bergen Public Library. He will be available for interviews. Please contact Maite Cajaraville (maite(at)piksel.no) or Gisle Frøysland (gif(at)piksel.no) . For mer informasjon: http://19.piksel.no
1. (excerpts from The New York Times)
Pressemelding
Hossein
Derakhshan
Journalisme
I tiden etter nyhetenes fall: Kunst møter journalisme
Why
Europe should build its own social platform for news;
if
news is dying, who will safeguard democracy?; how
did the news go ‘fake’? When the media went social. Dette
er eksempler på noen av artiklene Hossein Derakhshan har ført I
pennen for The Guardian og andre internasjonale nyhetsbyråer.
Hossein
Derakhshan er en iransk-kanadisk
skribent som på kommisjon fra Europarådet, sammen med Claire
Wardle, har hatt en definerende rolle når det kommer til å utforme
teorien og praksisen bak
hva
vi snakker om når vi I dag betegner
noe
som
“fake news”. I 2010 rapporterte en av Iran sine nyhetskanaler,
Masregh News, at
den motrevolusjonære bloggeren har vært idømt mer enn 19 år I
fengsel for å ha konspirert med fiendtlige regjeringer, spredt
antiislamistisk propagada, spredt propaganda til fordel for
motrevolusjonære grupper og blasfemi. I tillegg til å både
opprette og drive hjemmesider med svært upassende innhold.
Etter
å ha tilbragt seks av årene I fengsel, ble Derakhshan benådet av
Iran’s
øverste leder, Ayatollah Ali Khamenei.
Noen årsak til dette ble aldri gitt.
Det
gikk ikke ubemerket hen da Derakshan oppdaget hvordan han kunne
kombinere Unicode med de gratis verktøyene som allerede var
tilgjengelig gjennom Blogger.com slik
at
persiske tegn og bokstaver kunne
taes I bruk.
Magasinet Wired omtalte det hele som et
teknisk fremskritt som plutselig gjorde det akkurat like enkelt å
blogge på persisk som på engelsk.
Betraktet
som en helt
vesentlig figur når det gjelder å ha bragt konseptet blogging til
Iran, tidligere forskningspartner ved Harvard Kennedy School’s
Shorenstein Center og
for øyeblikket forskningskollega ved MIT Media Lab. I
sin nyere forskning har Derakshan imidlertid valgt å fordype seg I
undersøkelser omkring journalismens fremtid og de mulige
sosialpolitiske konsekvensene av vår
tids utstrakte bruk av digitale
og sosiale medier.
Tekstene
hans har stått på trykk I både The
New York Times, The Guardian, MIT Technology Review, Wired,
Libération, Die Zeit, og
Corriere Della Sera.
I
løpet av Piksel19 festivalen
I Bergen kommer
han til
å
holde en forelsening omhandlende hvordan journalismens virkelige
utfordring på vei inn I fremtiden er å gjenskape seg selv, bygge
seg opp på nytt etter
nyhetenes tid er over
og samtidig unngå å la seg forføre av propaganda og underholdning.
Selv
er han overbevist om at journalisme I tiden etter nyhetenes fall vil
dreie seg om drama. Med dette mener han at journalister burde
eksperimentere med eldre kunstformer som litteratur, teater, film,
fotografi. Ja til og med musikk og dans. Innovasjon innenfor
journalismen burde ikke utelukkende handle om forretningsmodeller
eller teknologi, men også radikalt nye former for kultur og
presentasjon.
PIKSEL19 – e/co,li:bre 21. – 23. november
Med et mål om å ta tilbake kunstnerisk kontroll over teknologien, lar Piksel deg utforske elektronisk kunst og fri teknologi. Du kan få oppleve live koding, eksperimentere med lyd og interaktiv kunst.
Hossein Derakhshan er invitert til Bergen av Pikselfestivalen, og holder en forelesning fredag 22. november på Bergen Hovedbibliotek. Han vil være tilgjengelig for intervjuer. Ta kontakt med Maite Cajaraville (maite(at)piksel.no) eller Gisle Frøysland (gif(at)piksel.no) .
For mer informasjon: http://19.piksel.no
Piksel19 is supported by the Municipality of Bergen, Arts Council Norway, Hordaland County, Community of Madrid, Austrian Embassy, Acción Cultural Española, Inaem, Pro Helvetia. and BEK.